عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی چگونه انجام میشود ؟

عمل پولیپ بینی نوعی جراحی بینی است که کسانی که دارای پولیپ بینی هستند این جراحی را انجام میدهند.

عمل پولیپ بینی چگونه انجام میشود ؟

پولیپ بینی نوعی توده‌ی غیر سرطانی و نرم است که در مسیر تنفسی بینی و سینوسی  و در صورت کوچک بودن اندازه پولیپ، مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود و حتی نمیتوان آن را تشخیص داد  اما زمانی که این توده بزرگتر شود، مجرای تنفسی را مسدود میکند و می تواند حس بویایی فرد را دچار مشکل کند.

برخی متخصصان این نظز را دارند که آلرژی ممکن است منجر به پولیپ شود و با حساسیت های دیگری همچون آسم و یا حساسیت پوستی نمایان شود، علائم بینی شامل انسداد بینی ف آبریزش بینی ، عطسه و … میباشد.

مراحل ابتدایی عمل پولیپ بینی

در مرحله ابتدایی پزشک برای درمان پولیپ بینی داروهای مسکنی را تجویز میکند اما در صورتی که پس از مصرف داروها چیزی بهبود پیدا نکرد، ممکن است پزشک جراحی پولیپ بینی را پیشنهاد دهد. البته عمل پولیپ بینی به سایز پولیپ بستگی دارد و ممکن است بنا به تشخیص پزشک، عمل پولیپ بینی به یکی از روش های زیر انجام گیرد:

عمل پولیپ بینی به روش پولیپکتومی

پولیپکتومی رایج ترین عمل پولیپ بینی میباشد که معمولا به صورت سرپایی انجام میشود و امکان دارد نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی داشته باشد. در طول عمل پولیپ بینی، پزشک یک دستگاه کوچک مکشی را وارد بینی بیمار می کند و پولیپ های بینی را از بین میبرد.

عمل پولیپ بینی به روش آندوسکوپی سینوسی

در صورتی که پولیپ اندازه بزرگی داشته باشد، برای عمل پولیپ بینی از جراحی آندوسکوپی سینوسی استفاده می گردد. در حین این عمل لوله نازک دوربین دار را با ابزار کوچکی به بینی بیمار وارد میکند و بعد از پیدا کردن پولیپ های بینی، اقدام به از بین بردن آن ها می کنند.

عوارض احتمالی عمل پولیپ بینی

ممکن است عمل پولیپ بینی به خونریزی بینی و یا عفونت منجر گردد و همچنین ممکن است بعد از عمل پولیپ بینی نشانه ها و علائم پولیپ به میزان زیادی بهبود پیدا کند اما علائم دیگری مانند نداشتن حس چشایی و بویایی همچنان بعد از جراحی بینی باقی بماند و رفع نشود.

بیهوشی در عمل پولیپ بینی

زیرا در جراحی پولیپ بینی، در بینی شکافی ایجاد نمیشود، بنابراین در جراحی  پولیپ بینی، به بیهوشی نیازی ندارد و این عمل  بینی به صورت سرپایی قابل انجام است (مگر زمانی که دکتر بخواهد مشکلات مربوط به سینوس ها را به صورت همزمان با عمل پولیپ بینی درمان کند) .

اما در صورتی که جراحی پولیپ بینی همزمان با جراحی دیگری انجام شود در اینصورت باید عمل پولیپ در یک بیمارستان یا مرکز جراحی صورت گیرد.

بیهوشی در عمل پولیپ بینی

زیرا در جراحی عمل پولیپ بینی، بیمار تحت بیهوشی قرار میگیرد باید یک نفر همراه بیمار باشد تا هماهنگی های مورد نیاز برای بیمار انجام گیرد و پس از عمل پولیپ بینی حداقل یک شب کنار بیمار باشد و هنگام مرخص شدن بیمار او را به خانه برگرداند. همچنین بیمار باید برای روز عمل پولیپ بینی از یک لباس مناسب جراحی و دکمه دار  استفاده کند.

زمان مورد نیاز برای جراحی از ۳۰ دقیقه تا چهار ساعت متغیر است، زمان جراحی بسته به نوع پولیپ و اندازه و تعداد  آنها میباشد، بعد از انجام جراحی بینی بیمار با پارچه نخی بسته میشود.

بهبودی بعد از عمل پولیپ بینی

بعد از جراحی پولیپ بینی ، جراح برای اینکه ابزار هایی که در بینی قرار داده را خارج سازد باید دو هفته پس از جراحی پولیپ بینی، بیمار را ملاقات نماید و اسپلینت ها را از بینی خارج سازد. برای بهبود پس از عمل پولیپ بینی، بیمار یک مدت باید، عادات هایی که در طول روز دارد را اصلاح نماید.

بیمارانی که پولیپ های بزرگی داشتند و آنها را برطرف کرده اند، به  دوره نقاهت طولاتی تری نیاز دارند. ممکن است بیمار برای یک هفته اول بعد از جراحی  از مسکن ها  برای درمان استفاده کند.

باز کردن بانداژ بینی

بعد از باز شدن بانداژ بینی بیمار ، بیمار باید سینوس های خود را به صورت مرتب با یک محلول نمک شستشو دهد تا ناحیه مورد نظر احیانا دچار عفونت نشود  همچنین باید تا جایی که ممکن است در طول دوره ریکاوری بعد از عمل پولیپ بینی، سرش را به صورت عمودی نگه دارد و از کج کردن سر به جلو خوداری کند تا خونریزی نکند.

پزشک در دوره ریکاوری  پس از عمل پولیپ بینی، به بیمار توصیه هایی را ارائه میدهد  و بیمار باید این دستورات را پیروی کند و از کارهایی مانند سیگار کشیدن اجتناب کند.

علت بروز پولیپ بینی

معمولا جراحی پولیپ بینی بدون درد است و به دلیل التهاب مزمن از آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی یا برخی از مشکلات ایمنی ایجاد می شود. در بعضی کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک نیز ممکن است پولیپ بینی اتفاق بیافتد.

پولیپ ها معمولا به شکلقطره های اشکی و در اندازه های مختلف و رنگ های زرد-قهوه ای یا صورتی ظاهر شده و بعد از رشد کامل مانند انگوری است که از شاخه آویزان میشود.

گاهی پولیب بینی به صورت تنها یا خوشه ای و در یک یا هر دو حفره بینی ایجاد می شود. پولیپ های کوچک نشانه خاصی نداشته ولی معمولا پولیپ های بزرگ یا خوشه ای مسائل تنفسی و عفونت های مکرر را به وجود می آورند، مشکل در حس بویایی زندگی  فرد را مختل می کند و باعث مسدود شدن سینوس ها می گردد.

حدود ۴ تا ۴۰ درصد جمعیت از جهان دارای پولیپ بینی هستند و باید عمل پولیپ بینی انجام دهند و این مشکل در آقایان، ۲ تا ۴ برابر بیشتر از خانم ها می باشد.

نشانه های پولیپ بینی

پولیپ بینی نشانه های خاصی ندارد اما پولیپ هایی که اندازه بزرگی دارند موجب مسدود کردن راه بینی میشود و گرفتگی مزمنی را به وجود می آورد . علائم احتمالی پولیپ بینی عبارتند از:

• گرفتگی و احتقان بینی
  • آبریزش بینی
  • ترشحات پشت حلقی
  • کم شدن یا از بین رفتن حس بویایی؛ حتی ممکن است پس از عمل پولیب بینی رفع نشود
  • کاهش حس چشایی؛ امکان دارد بعد از عمل پولیپ بینی برطرف نشود.
  • تنفس از راه دهان
  • احساس فشار در پیشانی و  در قسمت جلوی صورت
  • خر و پف کردن هنگام خواب
  • درد صورت یا سردرد؛ در صورتی که فرد علاوه بر پولیپ، عفونت سینوسی نیز داشته باشد
  • درد در دندان های بالایی
  • تغییرات آوایی
  • خارش در اطراف چشم
  • آپنه خواب (در موارد شدید)؛ ممکن است باعث  تنفس قطع شود
  • دوبینی(در موارد حاد)؛ در صورتی که شخص مبتلا به سینوزیت قارچی آلرژیک یا فیبروز کیستیک باشد احتمال دوبینی افزایش پیدا میکند.

جراحی بینی طبیعی   پروتز سینه   جراحی شکم

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.